KONCEPCJA PRACY
Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Zwoleniu
Koncepcja została opracowana w oparciu o:
-
Ustawę o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku (Dz.U.. z 2004r. nr 256, poz.2572 z późn. Zm),
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 roku nr 4, poz.17),
-
Kartę Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 roku (Dz.U. z 2006r. nr 97, poz.674 z późn. zm.)
-
Konwencje o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989r.,
-
Statut Szkoły Podstawowej w Zwoleniu,
-
Program Wychowawczy i Program Profilaktyki.
MISJA SZKOŁY
Misja naszej szkoły jest wspieranie rodziny w procesie wychowania i nauczania, stwarzając uczniom optymalne warunki do prawidłowego, wszechstronnego rozwoju duchowego i intelektualnego.
Nasza szkoła jest placówką, w której każdy uczeń:
-
zostanie przygotowany do nauki na wyższym etapie kształcenia,
-
nauczy uczyć się,
-
jest motywowany do samorozwoju,
-
opanuje umiejętność korzystania ze źródeł informacji,
-
pozna swoje mocne i słabe strony, dzięki czemu będzie wiedział, jak zaplanować swoją edukację na miarę swoich możliwości,
-
pozna metody umożliwiające nawiązywanie pozytywnych relacji między ludźmi,
-
nauczy się powszechnie akceptowanych zachowań, które ułatwią mu nawiązywać współpracę z innymi,
-
będzie odpowiedzialnym za własne zdrowie i innych oraz za stan środowiska naturalnego,
-
zostanie wychowany w oparciu o wartości uniwersalne w duchu tradycji swojego miejsca pochodzenia.
WIZJA SZKOŁY
Jesteśmy przyjazną szkołą ukierunkowaną na ucznia, jego potrzeby, możliwości i zainteresowania. Proces nauczania – uczenia się jest pozytywnym przeżyciem dla uczniów i nauczycieli. Osiągamy to poprzez wielopoziomowe nauczanie, stosowanie nowoczesnych, aktywnych metod, dzięki którym pomagamy każdemu uczniowi rozwinąć się na miarę swoich możliwości i planować swoją edukację.
MODEL ABSOLWENTA:
jest ciekawy świata:
-
posiada zainteresowania i rozwija je w miarę swoich możliwości,
-
lubi, chce i potrafi uczyć się
-
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,
jest aktywny:
-
Wykazuje się samodzielnością,
-
Ma swoje upodobania jako twórca i odbiorca sztuki,
jest odpowiedzialny:
-
potrafi planować, organizować i oceniać własną naukę, edukację,
-
umie rozwiązywać problemy,
-
zna swoje mocne i słabe strony,
-
potrafi dokonać samooceny,
-
zna swoje obowiązki.
jest otwarty:
-
jest optymistą,
-
wierzy w siebie i swoje możliwości,
-
zna i przestrzega podstawowych norm współżycia społecznego,
-
jest świadomy zagrożeń cywilizacyjnych, dbają o własne i innych zdrowie.
jest prawy:
-
cechuje go uczciwość i prawdomówność,
-
zna zasady zachowania się i według nich postępuje,
-
zna symbole narodowe i regionalne, tradycje i obrzędy,
-
zna swoje prawa i respektuje prawa innych.
jest tolerancyjny:
-
rozumie, że różnice między ludźmi są czymś naturalnym,
-
jest wrażliwy na potrzeby innych,
-
jest asertywny i posiada cechę ograniczonego zaufania.
jest krytyczny:
-
umie wartościować i oceniać zachowania własne i innych,
-
potrafi rozróżnić dobro od zła.
Kadrę szkoły stanowi zespół osób identyfikujących się z zadaniami statutowymi szkoły, nastawionych innowacyjnie i chętnych do doskonalenia umiejętności zawodowych.
Szkołę i rodziców łączą silne więzy współpracy. To sprawia, że oddziaływania wychowawcze szkoły i domu są spójne, sprzyjają realizacji jednolitego, uzgodnionego systemu.
Szkoła znana jest w środowisku jako ,, mała kolebka kultury”, placówka oferująca usługi edukacyjne na wysokim poziomie jakości.
Szkoła włącza się do działań na rzecz środowiska wspomagając je w rozwiązywanie problemów, dzięki czemu otrzymuje pomoc wtedy, gdy jej potrzebuje.
KONCEPCJA ROZWOJU W POSZCZEGÓLNYCH OBSZARACH:
KSZTAŁCENIE:
-
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego,
-
Organizowanie różnorodnych zajęć dodatkowych, kół zainteresowań, projektów unijnych - rozwijających zainteresowania uczniów,
-
Dostosowanie programów nauczania do możliwości psychofizycznych i rozwojowych uczniów – zgodnie z zaleceniami PPP,
-
Stosowanie różnorodnych metod i form pracy z uczniem,
-
Wprowadzanie nowatorskich rozwiązań programowych,
-
Udział uczniów w zawodach i konkursach,
-
Stosowanie różnorodnych sposobów wspierania i motywowania uczniów,
-
Zwiększanie szans edukacyjnych uczniów poprzez indywidualizację procesu nauczania,
-
Badanie osiągnięć edukacyjnych uczniów i podejmowanie działań przyczyniających się do poprawy wyników nauczania,
-
Analizowanie wyników sprawdzianu w klasie szóstej, opracowywanie w razie potrzeby programów naprawczych,
-
Organizowanie procesu edukacyjnego w oparciu o współpracę między nauczycielami, uczniami, rodzicami i środowiskiem,
-
Propagowanie zdrowego stylu życia,
-
Promowanie uczniów osiągających sukcesy w różnych dziedzinach nauki i sztuki,
WYCHOWANIE I OPIEKA
-
Diagnoza potrzeb i sytuacji wychowawczej,
-
Wdrażanie do samorządności, stwarzanie warunków do samorządnego działania uczniów,
-
Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom i rodzicom,
-
Opieka nad uczniami z opiniami PPP,
-
Organizacja opieki w czasie wolnym od zajęć,
-
Organizacja zajęć świetlicowych, opieki nad uczniami podczas przerw międzylekcyjnych, przed i po zajęciach lekcyjnych, podczas doprowadzania uczniów dojeżdżających do szkoły, podczas dowożenia,
-
Organizacja wycieczek turystycznych , edukacyjnych,
-
Realizacja działań z Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki,
-
Realizacja zadań prozdrowotnych,
-
Realizacja działań z zakresu przeciwdziałania demoralizacji i niedostosowaniu społecznemu,
-
Współpraca z instytucjami, stowarzyszeniami i organizacjami,
-
Współpraca z rodzicami w celu optymalizowania opieki nad dziećmi,
-
Włączanie się w akcje charytatywne,
-
Kultywowanie tradycji patriotycznych, regionalnych, religijnych.
-
Promocja szkoły w środowisku.
ORGANIZACJA I ZARZADZANIE:
-
Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego – opracowanie i realizacja arkusza organizacji szkoły,
-
Upowszechnienie wychowania przedszkolnego dla dzieci 5 i 6 letnich,
-
Sukcesywnie obejmować obowiązkiem szkolnym dzieci 6 letnie
-
Organizacja nadzoru pedagogicznego, ewaluacji wewnętrznej i kontroli zarządczej,
-
Zapewnienie odpowiednich i bezpiecznych warunków do nauki i pracy,
-
Zorganizowanie punktu przedszkolnego dla dzieci 3-4 letnich.
-
Wzbogacanie szkoły w sprzęt i pomoce dydaktyczne,
-
Wzbogacanie zasobów biblioteki szkolnej,
-
Organizacja dożywiania i opieki nad uczniami,
-
Udział szkoły w programie „szklanka mleka” i „owoce w szkole”, „Trzymaj formę”,
-
Współpraca z Wójtem Gminy Gostynin, Urzędem Gminy, Radą Gminy Gostynin,
-
Pozyskiwanie środków finansowych z UE , sponsorów na organizacje zajęć, zakup sprzętu i pomocy oraz na inwestycje,
-
Wykonanie termoizolacji budynku szkolnego, instalacji odgromowej, utwardzenia terenu przyszkolnego, odnowienia izb lekcyjnych, budynku gospodarczego,
-
Współpraca z różnymi instytucjami w środowisku lokalnym,
-
Współpraca miedzy szkołami,
-
Udział szkoły w projektach unijnych,
-
Stwarzanie warunków do samorządnego działania uczniów.